Het belang van een goede boekhouding

Het belang van een goede boekhouding

Voor veel ondernemers is de boekhouding een vervelende bijkomstigheid. Op zich kan ik dat wel begrijpen, want je bent natuurlijk geen eigen bedrijf gestart om te gaan boekhouden. Dit neemt niet weg dat een goede boekhouding gewoonweg ontzettend belangrijk is. 

De meeste ondernemers zullen dit direct beamen. Toch zie je in de praktijk dat hier niet altijd invulling aan wordt gegeven. Het belang wordt erkend, maar toch wordt er niet de nodige aandacht aan geschonken. Om het belang van een goede boekhouding te onderstrepen, hierbij nog een keer de reden waarom de administratie zo belangrijk is

  1. Het is een verplichting van de belastingdienst

Je bent wettelijk verplicht een inzichtelijke boekhouding bij te houden. Hiermee wordt bedoeld dat indien de belastingdienst een controle uitvoert dat zij relatief eenvoudig jouw boekhouding kunnen controleren. Daarnaast is het ook verplicht dat de boekhouding compleet en tijdig is. Dus alle facturen en kosten dienen tijdig in de boekhouding te worden verwerkt.

Daarnaast ben je ook verplicht periodiek een btw-aangifte in te sturen. Ook hiervoor dien je ervoor te zorgen dat de administratie up-to-date is. 

Hier kunnen we je direct een goede tip geven. Door het gebruik van een online boekhoudprogramma, waarmee je eenvoudig een overzicht voor handen hebt om de btw-aangifte te versturen wordt dit super eenvoudig. Hierbij kan je denken aan programma zoals Acumulus.

  1. Inzage in de winstgevendheid

Ondernemers doen nog wel eens iets op gevoel. In mijn opinie dien je echter uit te gaan van harde cijfers. 

Wat brengt een advertentiecampagne nu echt op? En dan niet alleen in omzet, maar in winst. Want als je geld uitgeeft aan advertenties, dan dient er onderaan de streep geld over te blijven. 

Dit soort essentiële analyses kan je alleen uitvoeren indien je de boekhouding goed op orde hebt.

  1. Liquiditeitsbewaking is essentieel voor elke ondernemer

Het belang van liquiditeit wordt nogal eens onderschat. Er wordt voornamelijk naar winst gekeken. 

In de praktijk is liquiditeit eigenlijk minstens net zo belangrijk. Je dient jouw leveranciers en personeel op tijd te kunnen betalen.

Ben je niet in staat om aan deze verplichtingen te voldoen, dan kan jouw onderneming acuut in de problemen komen. In tijden van liquiditeitstekorten is het verkrijgen van een lening bijvoorbeeld erg lastig. Zorg er gewoon voor dat je niet in de situatie terecht komt dat je niet voldoende geld ter beschikking hebt om leveranciers en personeel te betalen. Dit is een van de meest voorkomende oorzaken van een faillissement.

  1. Bewaking van de debiteurenposten

Jouw klanten dienen jou op tijd te betalen. Helaas is dit in de praktijk eenvoudiger gezegd dan gedaan. De basis voor het bewaken van debiteuren posities is een accurate debiteurenadministratie. 

Hierbij hoort ook een proces van herinneringen en aanmaningen. Is een factuur nog niet betaalt op de vervaldatum, dan dien je direct een herinnering te sturen. Met een online boekhoudprogramma zoals Acumulus is dit automatisch in te stellen en kost je dan ook geen extra tijd. 

Het enige waarvoor je dient te zorgen is dat je jouw bankbetalingen regelmatig bijgewerkt. Anders ga je klanten aanmanen die al betaald hebben. En dat is ook iets wat je absoluut niet wilt.

Maak het jezelf gemakkelijk met een online boekhoudprogramma

Er is meer dan voldoende keuze uit goede online boekhoudprogramma`s, die je slechts een paar tientjes per maand kosten. Voorbeelden hiervan zijn Acumulus, Rompslomp, E boekhouden, Myfinance en ga zo maar door. De keuze is zelfs zo groot dat het niet altijd even eenvoudig is om een keuze te maken.

Alle genoemde boekhoudprogramma`s bieden elke ondernemer handige functionaliteiten om het boekhouden een stuk eenvoudiger te maken. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om bankgegevens automatisch in te lezen in het boekhoudprogramma.

Dit bespaart je direct tijd maar neemt ook de drempel weg om aan het boekhouden te beginnen. Als je immers weet dat je met een paar uurtjes de boekhouding weer op orde hebt, is het eenvoudiger om hieraan te beginnen dan dat je hier een volledige dag voor dient uit te trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *